Xenon Kino Berlin

Filmkunstkino in Berlin-Schöneberg

Die Cannes Rolle - Lions 2003
Das International Advertising Festival in Cannes - das grösste und renommierteste Werbefestival der Welt - fand 2003 bereits zum 50. Mal statt. Vom 15. bis 21. Juni 2003 trafen sich wieder Marketing- und Werbeprofis aus aller Welt an der Côte d'Azur.

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Filmregisseur Spike Jonze inszenierte den Preisgekrönten IKEA-Spot mit der ausrangierten Schreibtischlampe ...

82 Film Lions und ein Grand Prix wurden verliehen. Der Grand Prix der diesjährigen Film Lions ging an IKEA USA für einen Lampenspot der Agentur Crispin Porter + Bogusky aus Miami - Regie: Spike Jonze. In Summe verlieh die Film-Jury unter dem Vorsitz von Dan Wieden einen Grand Prix und 82 Löwen in Gold, Silber und Bronze. Von den begehrten Trophäen wurden 21 Lions in Gold, 25 in Silber und 36 in Bronze verliehen.
Die erfolgreichste Nation im Rennen um die Film Lions waren die USA mit einem Grand Prix, sechs goldenen Lions, acht Löwen in Silber und 12 Trophäen in Bronze. Auf Platz zwei nach verliehenen Auszeichnungen landete Großbritannien mit gezählten sechs goldenen Löwen, 4 silbernen Awards und fünf Löwen in Bronze. Sehr erfolgreich waren in diesem Jahr auch die Niederlande mit einem Gold Lion, zwei silbernen Trophäen und drei Löwen in Bronze. Als kreative Werbefilmmacher behaupteten sich bei den 50. Cannes Lions auch die Kanadier mit einem Löwen in Gold, drei silbernen und einem bronzenen Löwen. Italien wurde mit je einem Lion in Gold und einem in Bronze ausgezeichnet, Deutschland wurde mit einem goldenen Löwen prämiert.
http://enterprise.ORF.at
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Ihr seid verrückt ... diese alte Lampe hat keine Gefühle. Und die neue IKEA-Lampe ist viel besser!
Ikea's »Lamp« ad takes top Cannes prize
Cannes, France - Ikea's wild and crazy Swedish guy upset several high-powered automotive contenders to enable the U.S. to take home the title of world's best TV commercial for the fourth straight year here at the »Olympics of Advertising« on Saturday. Ikea's »Lamp« ad pokes fun at Americans' difficulty in parting with hand-me-down furniture. Created by ad agency Crispin Porter + Bogusky in Miami, Florida, Ikea's quirky »Lamp« commercial won the Grand Prix award in the »Film« category for the world's best TV and cinema ads at the 50th Annual Cannes Lions Advertising Festival. Spike Jonze of »Being John Malkovich« fame directed the ad, which upset the favored »Cog,« from Wieden & Kennedy in London for Honda and audience favorite »Sculptor« from Euro RSCG Mezzano Costantini Mignani, Milan, Italy for Peugot.

The winning Ikea spot was selected from a pool of 4,577 entries from 61 countries ...



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Die Gewinner des Grand Prix: Die Agentur Crispin Porter + Alex Bogusky, Miami, Florida, USA.

Die Agentur Crispin Porter + Bogusky gewann ausserdem noch zwei Silberne - und einen bronzenen Löwen ...

Crispin Porter's in-your-face TV commercial pokes fun at the unwillingness of Americans to part with their hand-me-down furniture. As the spot opens, viewers are encouraged to take pity on an old lamp that's been tossed on the street as garbage by a young woman and replaced by a spiffy new Ikea model. Suddenly, a strange-looking Swedish man walks up out of the pouring rain to set the record straight. »Many of you feel bad for this lamp. That is because you are crazy,« he says directly to the viewing audience. »It has no feelings. And the new one is much better.«

Dan Wieden, 2003 jury president of the Film and Press & Poster juries and chief creative officer of Wieden & Kennedy, said the strategy is so targeted that it's »like a bullet between the eyes.« Nicholas Bell, a film juror from J. Walter Thompson in the United Kingdom, thought it was »fantastic« that an advertiser had the »confidence« to call viewers crazy in a commercial.

Alex Bogusky, executive creative director and partner at Crispin Porter, says the »Ikea: Unboring« campaign is trying to convince consumers that its OK to throw out Mom's old coffee table and splurge on a new one. While Americans overspend on »fashion« purchases such as clothes and shoes, they still cling to a »till death do us apart attitude« with their furniture, according to Bogusky
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Director Jonze gave the spot its »grand, tragic« air, says Bogusky, by adding touches such as the rain and the gloomy setting.

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U.S. shops won 25 out of 83 total lions, the most of any nation. The United Kingdom came in second with 16 lions but edged out the U.S. in Gold Lions: seven to six. The Netherlands posted a strong showing with seven lions, followed by Canada with four. France, Brazil, Argentina and South Africa tied with three lions each. Italy and Japan won a pair of lions. Germany had the second most entries. Belgium, Norway, Sweden, Singapore and New Zealand each won one lion apiece.
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Ridley Scott, Oscar-winning director of Gladiator, told USA Today that such sponsored films could be the »future of advertising« as more consumers gain streaming media capabilities. »This will make the TV networks sit up and take notice because it's free,« predicted Scott ... By Michael McCarthy, USA TODAY

Die Cannes Rolle - Lions 2003 lief im Xenon im Oktober bis Dezember 2003

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